Inmiddels alweer een week geleden heb ik een bijeenkomst gehad met drie studenten (Siyar, 1e jaar, Maaike, 2e jaar en Marieke, 3e jaar) die gereageerd hadden op de volgende oproep op onze portal:
Ik was ontzettend blij dat zij het blijkbaar ook een belangrijk onderwerp vinden om over na te denken! De bijeenkomst startte met een uitleg van wat mijn opdracht inhoudt en een korte blik op de curriculumanalyse die ik heb gemaakt. Vervolgens heb ik de studenten gevraagd wat zij nu graag zouden willen bij het werken aan de integrale leerlijn/ de beroepsopdracht (ik heb expres het woord tutorlessen proberen te vermijden om ze de ruimte te geven om buiten de bestaande kaders te denken. Dit waren hun reacties:
Maaike: docent aanwezig is ook stok achter de deur, mogelijkheid om vragen te stellen. Info geven die al in de voorbereiding gevraagd wordt, is irritant.
Marieke: voorzitterrol helpt om je meer beter voor te
bereiden. Docent heeft nu geen rol (minor) en studenten twijfelen dan of het
goed is wat ze doen en vragen blijven soms liggen. Niet gewenst: wat heb ik nu
eigenlijk gedaan?
Siyar: tutorles nu eerst gezamenlijk opstarten, dan
even zelfstandig en dan weer met docent nabespreken. Daarbij notulist (legt
belangrijke besproken zaken vast). Gezamenlijke producten zorgen wel voor
aanwezigheids”verplichting”. Wat me direct opviel was dat de studenten bij meer zelfsturing vooral dachten aan de aan- of afwezigheid van de docent tijdens bijeenkomsten. De andere zaken die ze benoemden waren allemaal ook prima in te passen in de huidige vorm waarin de tutorlessen gegoten zijn en zijn meer voorbeelden van good practices.
Om ze uit "the box" te lokken heb ik een aantal van mijn eigen ideeën aan hen getoetst. We zijn daarbij vooral ingegaan op twee ideeën, namelijk:
1. Studenten bepalen zelf de groeperingsvorm
2. Studenten bepalen zelf op welke manier ze hun competenties willen aantonen
Dit waren reacties die volgden:
Groeperingsvormen: Marieke kan zich er wel in vinden
om studenten zelf groepjes te laten maken met minimaal 1 product individueel.
Gevaar: samenwerking is ook een competentie. Letten op meeliften.
Toetsvorm kiezen: studenten laten kiezen uit aantal
verplichte toetsvormen en groeperingsvormen per jaar. Evt bijhouden op een soort
ERL-formulier. Per periode aantal opties benoemen en goed uitleggen vooraf
(intro-college)
Werkdruk docenten is een knelpunt.
Ook heel verhelderend om te zien dat studenten bij het bedenken van mogelijke alternatieven ook kijken naar de haalbaarheid voor de docent. Net als bij mezelf, merk ik dat ook studenten best veel moeite hebben om te denken buiten de bestaande kaders.Uiteindelijk heb ik ze gevraagd om helemaal 'los' te gaan en op te schrijven wat zij in een ideale wereld graag zouden zien bij het werken aan de beroepsopdrachten. Zie hieronder hun ideeën (Maaike moest helaas eerder weg):
Siyar
·
Studiehandleiding moet duidelijk zijn en niet
tussentijds veranderen
·
Opdrachten moeten goed gestructureerd zijn
(volgens 1 format) in de handleiding.
·
Op dag 1 alle opdrachten globaal doornemen en
daar een planning op maken
·
Groepjes at random indelen door de docent
·
Vragenrondje over de voorbereiding, dan info
over de stof, dan zelf aan de slag, dan plenair bespreken (info uitwisselen met
andere groepjes), dan weer een vragenrondje met aanvullingen van een docent.
Eventueel dan weer verder met de opdracht waarbij docent bereikbaar is.
·
Sfeer motiveert: humor, interactie,
gelijkwaardigheid docent-student.
·
In eerste jaar mag docent onderwerp/ doelgroep
bepalen, in tweede jaar keus meer bij de student laten (ieder kiest wat hij/zij
zelf meest interessant vindt)
Marieke:
·
Werkvorm: student een leidende rol, inspraak in
werkvorm
·
Docent: duidelijke rol
·
Praktijkgericht: waarom doe/ oefen je dingen?
Wat is de relatie met de praktijk? Gastdocent die extra uitleg geeft?
·
Mini-tutorgroepjes: groepjes zelf aan het werk
met een voorzitter/ student-tutor, waarin je vragen, producten etc et elkaar
bespreekt. De docent-tutor is aanwezig en overziet het proces.
* Toetsing: collegiaal gesprek waarin je kritisch
denken/ klinisch redeneren. Feedback op het proces
Al met al genoeg stof om over na te denken! Het concept "sfeer" spreekt me bijvoorbeeld erg aan en ik denk erover o te onderzoeken in hoeverre ik hier bijvoorbeeld iets mee kan in LA5! Verder valt het verschil in zelfsturend denken me op tussen de aanwezige eerstejaars student en de derdejaars student. Toeval? Of een overall-geldend principe? Ik blijf contact houden met de studenten en spreek hen (en hopelijk nog meer studenten) snel weer!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten