Spannend! vandaag hebben we voor het eerst "de wereld" kennis laten maken met onze herontwerpideeën. Ons ontwerpbureau-team, bestaande uit Martine, Annette, Marlon en ondergetekende hadden het geluk om, naast docente Marleen van den Engel, te kunnen beschikken over 2 experts uit het werkveld. Een expert, Dhr. Nels Rijvers, was uitgenodigd door Marlon. De andere expert, Dhr. Harm van Son kwam op uitnodging van Annette. Beide heren zijn gepokt en gemazeld door het onderwijs en konden een kritische blik werpen op onze pitches.
Het proces naar die pitch toe verliep niet zonder slag of stoot:
Ik had vrij duidelijk in mijn hoofd wat ik wilde vertellen. Ik heb als aanpak gekozen om dat eerst maar eens hardop aan mezelf te vertellen en dat te timen. Dat verhaaltje duurde ruim 6 minuten, waarmee de keuze voor een Pecha Kucha snel was gemaakt :-)
Ik heb mijn verhaal in steekwoorden op papier gezet en ben op zoek gegaan naar beelden. Al met al een toch meer tijdrovend klusje dan ik had ingecalculeerd, waardoor ik moest concluderen dat dit niet haalbaar was. Hierbij toch een inkijkje in mijn idee, uitmondend in een halve Pecha Kucha:
Pecha Kucha - so far...
Last minute heb ik de plannen omgegooid en besloot ik een pitch te gaan doen, maar wat is 2 minuten kort!!! Ik heb veel geoefend en kwam elke keer ruim boven de tijd uit. Ik heb er toen voor gekozen om mijn pitch heel basic te houden en vooral in te gaan op de herontwerpideeën en de verantwoording van de weg ernaartoe weg te laten. Uiteindelijk was het dan ook een pitch zonder begeleidende visuele ondersteuning
Pitch - de kortste versie
Na de drie zeer inspirerende pitches van mijn peers, was ik aan de beurt; als laatste omdat de opbouw van PO naar HBO ons handig leek. Alle drie hadden ze visuele ondersteuning.... Ik niet! daar werd ik best een beetje zenuwachtig van. Op het moment suprème ben ik gaan staan en heb ik mijn droom gedeeld. In nagenoeg 2 minuten had ik mijn ideeën uiteengezet (ik was tevreden) en lag de beurt bij de toehoorders. Op dat moment was ik best een beetje gespannen over de kritische feedback die ik verwachtte (er kwamen ook best pittige vragen bij mijn drie voorgangsters), maar achteraf gezien vond ik het erg meevallen. Ik kreeg complimenten voor het feit dat ik binnen de gestelde tijd was gebleven en dat ik als docent een droom heb: mooi begin!
De vragen die gesteld werden heb ik niet zozeer als kritisch ervaren als meer verbredend/ verdiepend bij de summiere info die ik in twee minuten kon delen. Zo werd er gevraagd naar de inzet van de docenten in de 2 lokalen en of zij zo wel de rol kunnen pakken die ze willen, werd gevraagd naar de achterliggende gedachte voor de toetskeuze-vrijheid, de borging van kwaliteit en de prestatie-indicatoren. Alle vragen kon ik naar mijn gevoel prima beantwoorden. Mijn zeer subjectieve (en misschien wel wishful thinking-) indruk was dat beide experts geboeid waren door mijn ideeën en er ook wel wat in zagen. Toen ze helemaal aan het eind over alle pitches zeiden dat ze zelf ook ideeën meenamen uit deze middag, hoopte ik dat ze daarmee ook wat van mijn ideeën bedoelden!
Als feedback vanuit het ontwerpbureau kreeg ik verder nog dat ze het een innovatief ontwerp vinden en dat er een duidelijke lijn zichtbaar is in mijn ontwerpproces. Ook de P-cocktail (mbt toetsing) werd als een creatieve vondst betiteld.
Door de vragen die gesteld werden heb ik meer helder gekregen welke zaken ik duidelijk moet beschrijven in mijn herontwerp om het voor de lezer voldoende inzichtelijk te maken en het heeft mij een stuk vertrouwen gegeven dat ik op de goede weg ben.
Een mooie ervaring rijker!!!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten