Als afsluiting van LA2 mochten we van Adriaan weer met elkaar in gesprek over hoe we de samenwerking in ons ontwerpbureau hebben ervaren. We kozen (wederom) twee kernkwaliteiten per persoon en hebben uitgewerkt hoe wij vonden dat we die kwaliteiten hebben ingezet en wat anderen daarvan gemerkt konden hebben. Vervolgens mochten de teamleden van het ontwerpbureau op de achterkant hun ervaringen met mij beschreven. Het viel ons op dat daar eigenlijk vooral ruimte was voor positieve feedback en er niet echt ruimte was voor verbeterpunten. Op de foto's zijn mijn eigen bijdrage en die van Marlon, Martine en Annette te zien.
Hoewel het heel prettig is om te lezen dat je bijdrage aan het team gewaardeerd wordt, is het natuurlijk ook belangrijk om te weten waarin je nog kunt groeien. Dit staat dus niet op de foto's. De dames hadden voor mij unaniem als tip om mijn bijdrage aan de conversatie wat beter aan te laten sluiten bij het niveau van het gesprek. Ze hebben mij ervaren als iemand die heel snel dingen doorziet, de helicopterview te pakken heeft of (iets praktisch als) Engelstalige informatie kan vertalen. Daarmee kies ik soms taalgebruik dat niet aansluit bij mijn gesprekspartner(s), die daardoor veel moeite moeten doen om mij te begrijpen ("Als jij iets zegt dan moet ik eerst zelf twee denkstappen maken, voordat ik begrijp wat jij bedoelt").
Marlon, Martine en Annette gaven aan dat ze denken dat dit ook samenhangt met mijn werksetting: het HBO, omdat daar vaker over onderwijs wordt gesproken (of op een andere manier) dan in hun werkomgeving (PO, VMBO en MBO).
Ik heb deze feedback even op me in laten werken en ben trots op de feedback die de dames op de formulieren hebben geschreven! Het aandachtspunt herken ik, hoewel ik er ook wel even van schrok, omdat het unaniem was en het blijkbaar vrij duidelijk was dat iedereen deze tip zou geven. Daar ben ik dan toch niet voldoende alert op geweest.... Ik ben erachter gekomen dat het me best goed lukt om (bij anderen) een structuur te doorzien. De manier waarop ik getracht heb te helpen is dus blijkbaar toch niet helemaal de goede geweest, ondanks dat iedereen aangeeft de hulp uiteindelijk wel te waarderen (als mijn boodschap bij ze geland is). Ik neem als tip mee dat ik vaker moet checken of mijn feedback of hulp duidelijk is. Het raakt ook een ontwikkelpunt dat ik al heel lang met me meesleep, namelijk dat ik vrij direct ben en dat ik arrogant over kan komen. Hier probeer ik me al heel lang bewust van te zijn en eraan te werken, maar af en toe steekt het weer de kop op.
Ergens vind ik het ook wel een verkapt compliment trouwens, omdat het "snel" zijn denk ik ook een bepaalde kwaliteit weergeeft: snel dingen doorzien en snappen en snel op metaniveau kunnen kijken zijn wel kwaliteiten die ik een MLI-er toedicht. Nu nog de juiste toon aanslaan dus!
Achteraf gezien denk ik ook dat er naast mijn eigen verantwoordelijkheid voor dit punt (veruit het belangrijkste!) ook een stuk verantwoordelijkheid bij mijn teamleden ligt: als ik niet duidelijk ben of te snel ga, mogen ze me dat natuurlijk altijd direct teruggeven. Ik hoop dat ik mezelf toegankelijk genoeg heb opgesteld voor deze just-in-time feedback en neem alle punten (dus zeker ook de positieve!) mee naar LA5!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten