1. Een vraag formuleren die de ruimte biedt om open, vrij, out-of-the-box en zonder grenzen te beantwoorden, en
2. Een vraag te formuleren die aansluit bij de innovatiebehoefte zoals die geformuleerd is binnen je eigen onderwijsinstelling.
Uiteindelijk is het belangrijk om op zoek te gaan naar 'de vraag ACHTER de vraag'.
Zo zie je hieronder nog de vraag staan die gericht is op het verkleinen van het docent-aandeel in de tutorlessen, maar is deze via de sessie al aangepast naar het vergroten van het student-aandeel. Daarnaast hoeft dat misschien niet alleen tijdens de tutorlessen, maar is het mogelijk ook wenselijk dat dit in al ons onderwijs meer aandacht mag krijgen! Stof tot nadenken dus....
Hieronder de creatieve ideeën van mijn ontwerpbureau-collega's aangevuld met ideeën van een ander ontwerpbureau:
Wat ik leuk vond (en ook confronterend...) is dat ik tijdens het bespreken van de binnengekomen ideeën direct met mijn neus op de feiten werd gedrukt: ook ik loop in de valkuil van tunnelvisie! Ik schoot het idee om kennisclips in te zetten direct af, omdat het hier niet gaat om hoorcolleges, maar natuurlijk kunnen kennisclips ook heel functioneel zijn om een bepaalde kennis (bijvoorbeeld uitleg van opdrachten) over te dragen. Ook zou het maken van kennisclips door studenten docenten in volgende studiejaren tijd kunnen besparen, wanneer zij de beste clip inzetten in hun eigen onderwijs.
Wat ook nog verfrissend was, was de blik van de medestudenten die de studenten als tutoren hadden bekeken. Dit levert (ondanks dat dat nu niet het geval is) leuke ideeën op!
Weer wat geleerd dus!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten